sobota, 20 października 2012

Pański ser, Sir! – Cheddar Cheese (producent Adams Foods, Wielka Brytania; dystrybutor Lidl)



Cheddar, najbardziej angielski z angielskich serów, dostępny w cenie polskich niedojrzałych serów żółtych? To zakrawa na wielką blagę, ale tak jest naprawdę.

400-gramowy kawał oryginalnego angielskiego cheddara kosztuje w ramach Tygodnia brytyjskiego 7,77 zł. Przyznacie, że to tyle co nic. Cheddara nigdy nie próbowałem, dlatego tym chętniej się w niego zaopatrzyłem.

Efektowne czarne opakowanie z zatrzaskiem do zabezpieczenia przed wpływem powietrza, a wewnątrz słuszny kawałek żółtego prosto z UK. Jak głosi informacja na etykiecie, ser dojrzewał przez 9 miesięcy, czyli, jak podpowiada serwis seromaniacy.pl, niedługo. Aby był naprawdę dojrzały, twardy i kruchy, powinien dojrzewać nawet do 24 miesięcy. Ale i tak nie jest zły. Ładnie pachnie (nie śmierdzi, to nie ten rodzaj serów), ma strukturę twardej gumy, jest zbity, bez dziurek. W smaku lekko słony, wyrazisty, pod wpływem temperatury coraz bardziej kremowy. Pozostawia przyjemny, śmietankowy posmak na podniebieniu. Według podanego wcześniej źródła, im starszy cheddar, tym ma ostrzejszy smak, w którym można też wyczuć orzechy. Mój był na to za młody, ale i tak wchodził jak marzenie.


Idealny jako zakąska w postaci małych kostek, można go też używać do zapiekania. Smakosze wina mogą popijać go np. Rioją czy Merlotem.

Jeden z nielicznych naprawdę opłacalnych zakupów z Tygodnia brytyjskiego!

==Radar==

Waga: 400 g
Energia: 410 kcal w 100 g
Cena: 7,77 zł

Ocena: 8/10

+ dobra cena
+ bardzo smaczny jako przekąska

- mógłby jeszcze trochę dojrzeć

11 komentarzy:

  1. Przyznaję! Jako, że jestem smakoszem serów skusiłem się i... byłem zaskoczony, że tak dobrze smakuje! I do tego cena całkiem, całkiem!

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy najbardziej angielski z angielskich serów? No nie wiem. Na pewno najbardziej znany ale w angielskości to chyba Stilton dzierży palmę pierwszeństwa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kupiłem, specjalnie do Lidla wskoczyłem. Przyznam, że sam siebie zaskoczyłem bo niezbyt lubię dyskonty. Jutro degustacja :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgodziłbym się jednak raczej z tezą Radara niż Anonimowego i przyznałbym, że cheddar to najbardziej angielski z angielskich serów. Jest bez wątpienia najbardziej rozpoznawalny, o wiele bardziej niż Stilton, który znany jest w zasadzie tylko wtajemniczonym, bo, jako taki, ma wciąż trudności z przebiciem się w kulinarnej świadomości Europejczyków, stąd pozostaje serem znanym nielicznym. Ja go znam. Pan też. I pani, I koniec. :)

    Cheddar zaś, cóż, ma tyle twarzy, ile... stanów w Ameryce, bo Amerykanie (przecież potomkowie Brytyjczyków) bardzo go lubią, ale i bardzo go.. nie szanują, więc uwaga na amerykańskie cheddary!!! :)

    Miłośnicy FFE pewnie wiedzą, a jeśli nie, to niniejszym się dowiedzą, że plasterek sera w bułce dostępnej w pewnych amerykańskich "restauracjach" (właściwe słowo: barach szybkiej obsługi) to właśnie cheddar.

    A czy ktoś pamięta kultowe cheddary przesyłane do Polski ze Stsnów w ramach tzw. "darów" - dostępnych na plebaniach? Ja pamiętam, był tam właśnie cheddar i to cheddar całkiem niezły, słony jak jasny gwint i aromatyczny jak ciemna śrubka :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tylko czy angielskość powinna być mierzona popularnością? Cheddar, mimo iż angielski to produkowany jest zapewne w każdym anglosaskim kraju i cieszy się tam popularnością. Mało tego, mimo iż ser ten jest z pewnością najbardziej znanym w Polsce angielskim serem łatwiej w sklepach o cheddar irlandzki.

    Stąd głównie bierze się moja wątpliwość przy czym nie mam zamiaru podważać angielskości cheddara.

    OdpowiedzUsuń
  6. Panie Radar mam bezczelność ogłosić, że ser okazał się dobrym zakupem. 1/3 już skonsumowana w risotto z pieczarkami, cheddarem i natką pietruchy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. mi osobiście bardziej smakuje cheddar irlandzki niż angielski. a ogólnie cheddar jest super na tosty posypany bazylią i oregano :)

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja polecam czedar z Bierdonki, bardziej mi podchodzi, ma bardziej wyrazisty smak, choć niestety cena też wyższa.

    -----------------------------------
    Zapraszam:
    Para w kuchni.
    Na turystyczny szlak!

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzisiaj kupiłem 3 paczki. Termin ważności: 13.01.2013...

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie zgodzę się co do "angielskości" czy "brytyjskości" Cheddara. Najbardziej brytyjskim serem jest Stilton, zarówno Blue Stilton jak i Blue Stilton. Z Cheddarów, najbardziej znanym i cenionym jest West County Cheddar, regionalny, z certyfikatem, kupiłem go kiedyś w Waitrose, podczas krótkiego wypadu do WB. Generalnie, angielskie sery są wielkim zaskoczeniem dla mnie, moim zdaniem lepsze od francuskich i o wiele bardziej podobne do polskich serów regionalnych, w tym zagrodowych. Może głównie rola w tym klimatu, chłodniejszego, bardziej deszczowego i tego, że angielskie sery są głównie krowie, z owczych to głównie walijskie.
    W zasadzie to piszę to tylko jako dodatek, bo jako ciekawostkę podam, że w irlandzkim Lidlu pojawił się, po raz kolejny polskie produkty. Pisałem o tym, na blogu Artura. Dla przykładu, polski ser Gouda z 1.69 euro:
    http://www.lidl.ie/cps/rde/xchg/SID-A9668BDC-EFE5F9EA/lidl_ri_ie/hs.xsl/4182_25814.htm

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, oczywiście chodziło mi o White Stilton, kiedyś był do kupienia nawet w polskim Tesco, za jakąś całkiem niewysoką cenę (ok. 40 zł/kg).

      Usuń